×

نصب Sql Server 2014 و مفاهیم عمومی

فصل دوم :

نصب SQL Server 2014

Instance

Sql server این امکان را به ما می دهد که چندین instance از یک نسخه و یا نسخه متفاوت را بروی یک کامپیوتر نصب کنیم . برای هر نسخه نامی منحصر به فرد و با معنا را در نظر میگیریم که در هنگام اتصال به ما کمک کند.

Collation

به مجموعه قراردادها و قواعدی اشاره دارد که چگونگی مرتب سازی (Sort Order)و مقایسه (Comparison)اطلاعات را تعیین میکنند. و در واقع مشخص میکند که موتور پایگاه داده چگونه با اطلاعات اطلاعات متنی را ذخیره و با آنها کار کند. اینکه در مقایسه حروف دو کلمه حروف بزرگ و یا کوچک مهم باشند یا خیر .

Authentication Mode

1) Windows Authentication : که به کاربر اجازه میدهد تا با اکانت ویندوز خود به اسکیوال سرور لاگین کند .
2) Mixed Mode : که به کاربر اجازه میدهد هم با اکانت ویندوز خود و هم با اکانت اسکیوال سرور به سرویس اسکیوال لاگین نمایید.

انواع فایلهای sql server

mdf فایل اصلی ذخیره اطلاعات
ldf فایل نگهداری لاگ تراکنش ها
ndf فایل فرعی و یا ثانویه (Secondary) اطلاعات

Data Directories مسیر های ذخیره فایل ها

اساسا پایگاههای داده استفاده بسیار زیادی از هارد دیسک کامپیوتر می نمایند بنابراین برای بهبود عملکرد قویا توصیه میشود از سریعترین هارد دیسک های موجود استفاده گردد .
هر دیتابیس و یا بانک اطلاعاتی بطور پیشفرض در کنار فایل اصلی یک فایل لاگ نیز دارد که همواره حجم عظیمی اطلاعات در آن نوشته می شود. و نیز موتور پایگاه داده برای انجام اعمال داخلی خود پایگاه داده ایی بنام tempDB دارد که استفاده گسترده ایی از آن می نماید .
برای بهبود عملکرد پایگاه داده ما قویا توصیه میشود که فایل اصلی پایگاه داده، فایل لاگ و دیتابیس tempDB در سه هارد دیسک مجزا و نه سه پارتیشن منطقی از یک هارد دیسک ذخیره گردند .

FILESTREAM

این امکان را به اپلیکیشن های مبتنی بر اسکیو ال فراهم می آورد تا اطلاعاتی نظیر اسناد و عکس را بروی فایل سیستم نگهداری کنند. در واقع filestream موتور پایگاه داده را با ntfs مجتمع میکند و فایل های حجیم عکس و یا فیلم را بروی هارد دیسک نگهداری میکند .


مفاهیم و موضوعات این فصل عبارتند از :

  • SQL Server 2014 چیست ؟

  • نصب SQL Server 2014

  • SQL Instance

  • Collation

  • SQL Server Authenticaion Mode

  • SQL Server Data Directories

  • SQL Server FILES STREAM

vatantop
نظرات و سوالات درج سوال/ نظر